Przeciętny użytkownik portali społecznościowych spędza kilkadziesiąt minut dziennie na przeglądaniu, komentowaniu i udostępnianiu informacji swoich znajomym i obserwującym – oczywiście są też rekordziści, którzy spędzają w social mediach nawet kilka godzin dziennie.
W social media znajdziemy ludzi o odmiennych poglądach, w różnym wieku i w zasadzie z całego świata, ale nawet patrząc tylko na grupę swoich znajomych jesteśmy w stanie pogrupować ich pod względem zachowania w social media (Facebook, Instagram, Twitter itd.).
Wyróżnić mogę kilka grup użytkowników:
Użytkownicy „całodobowi”, wszędzie ich pełno, komentują, wchodzą w interakcję z firmami, znajomymi, udostępniają linki. Uzależnieni od lajków, serduszek budzą się rano i sprawdzają tablice, a w ciągu dnia zalewają tablice znajomych zdjęciami, wpisami relacjonując swoje życie.
Druga grupa to „hejterzy”, którzy z natury krytykują wszystko i nie ma znaczenia czy produkt, usługa, zdjęcie jest dobre – po prostu im mocniejszy komentarz tym lepiej. Niestety nikt nie wymyślił jeszcze na to recepty… zawsze znajdą się osoby, które wiedzą wszystko najlepiej i zrobiłyby coś 100 razy lepiej, szybciej i dokładniej od nas.
Kolejna grupa to „obserwatorzy”, niby posiadają konta społecznościowe, niby mają znajomych, ale nie komentują, nie udostępniają (a jeśli już to bardzo rzadko). Mało o nich można się dowiedzieć z informacji profilowych, ale oni o innych wiedzą bardzo dużo.
Następna to „komentatorzy”, którzy nie rzadko prywatne dyskusje toczą pod zdjęciem, wpisem, filmikiem, są na bieżąco, bardzo często komentują zdjęcia znajomym, markom. Komentatorzy – jednych irytują, innych nakłaniają do dyskusji.
Jeszcze inni na swoich tablicach na okrągło przechwalają się, a to swoimi sukcesami, karierą, pracą, dziećmi, domem, samochodami, zagranicznymi wycieczkami itd.
I na koniec osoby nie posiadające kont społecznościowych, całkowicie poza social media i internetowymi burzami w szklance wody.
Moje konta społecznościowe to raczej mieszanka, niby mam konta, należę do różnych grup na Facebooku, ale nie wiele komentuję, a do rzadkości coś udostępniam, jeśli już to na moich fanpejdżach, takich jak np. @mrcngpl na którego serdecznie zapraszam!
A jak to jest u Ciebie? Jakim typem użytkownika jesteś? Obserwator czy całodobowy?