mrcng.pl
mrcng.pl to wypadkowa moich projektów. Projektowanie stron, prowadzenie firmy, branża kreatywna.

Logo Centralnego Portu Komunikacji – hit czy kit?

Kilka dni temu wybuchła „wielka afera”. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zaprezentował swoje logo. Niefortunnie logo zostało umieszczone na wizualizacjach, które przedstawiają projekt portu lotniczgo w Holandii i jak się okazało zostały użyte bez praw autorskich. Do tego (jak ustalili internauci) sam sygnet jest przerobioną grafiką z Shutterstocka.

fot / businessinsider.com.pl

Bezprawne korzystanie z utworów (zdjęcia, video itd.) jest karygodne i to nie podlega żadnej dyskusji! Ale dla mnie taka z tego afera jak z koziej…

A może ktoś za szybko puścił w sieć robocze pliki, nie czekając na finalną wersję? Nie znam szczegółów, więc nie oceniam. Studio Podpunkt już przeprosiło za pomyłkę:

– To jest nasz błąd. Projektując takie logotypy, umieszczamy je w roboczych prezentacjach na różnych fotografiach czy wizualizacjach. Jeśli nie dostajemy ich od klienta, bazujemy na tych, które dostępne są na darmowej licencji. W tym przypadku doszło do pomyłki, która nie powinna była się zdarzyć, ale zapewniam, że to nie jest nasza zła wola. 


Emilia Bojańczyk ze studia Podpunkt dla money.pl

Ale czy to nowość? Od zawsze był problem z pracą kreatywną dla urzędów, instytucji. Co jakiś czas w naszym światku wybucha wielkie larum, że ktoś zrobił średni projekt za grubą kasę. Największy ból jest chyba o to, że „to z podatków poszło…” i kasa trafiła do kogoś innego.

A pamiętasz „aferę” o logo województwa Pomorskiego:

Jeszcze nie znalazł się taki co by wszystkim dogodził… Poniżej masz linki do dwóch realizacji, które dobrze niosły się po sieci, ale i w tych przypadkach znalazło się mnóstwo ludzi dla których projekty są słabe, beznadziejnie, nie za taką kasę i w ogóle…

Z logo, projektami internetowymi jest jak ze wszystkim, coś co dla jednych wydaje się być idealne i wyjątkowe dla innych będzie sztampowe i zwyczajnie. Zrobisz projekt, który według Ciebie „ma to coś”, a po 10 serii poprawek i akceptacji Klienta patrzysz i zastanawiasz się jak może się im to podobać? Tak to już jest i nic tego chyba nie zmieni.

W przypadku prezentacji nowego logo, identyfikacji wizualnej polecam lekturę wpisu Jacka Kłosińskiego i stosowanie się do wytycznych „Jak reagować na nowe logo?” – bardzo pomocny poradnik ; – )